Om begivenheden

Sveriges Grand Prix 1955

I slutningen af 1940'erne begyndte man at overveje om ikke de lokale veje omkring Kristianstad var egnede til motorløb i større stil, med forbillede i bl.a. den franske Le Mans Circuit de la Sarthe og Rouen-Les-Essarts. Den drivende kraft i Råbelöv var taxiejer Johan "Jocke" Lindström. Godsejeren Douglas Kennedy var imødekommende og stillede sin jord til rådighed for anlæggelse af en bane - forudsat overskuddet fra løbene ville gå til opførelsen af et plejehjem i Fjälkestad.

Et par år senere kom repræsentanter for Kungliga Automobil Klubben for at kontrollere, om banen kunne bruges til løb. Med hjælp fra Johan Lindström, der arbejdede hårdt for at engagere internationale stjernekørere, og prins Bertil, som arrangerede kontakt med flere teams i Europa, herunder Alfa Romeo, Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Maserati og Mercedes-Benz, var man i 1955 klar til at afvikle et Grand Prix på den nu 6.537 meter lange bane.

7. august 1955 afvikledes det første Grand Prix. De store teams og datidens bedste kørere var på plads sammen med omkring 80.000 tilskuere, hvilket er en svensk tilskuerrekord. Starten foregik som en klassisk "Le Mans start", dvs. kørerne løb over banen til deres biler, når startsignalet lød. Løbet blev vundet af Juan Manuel Fangio i Mercedes-Benz 300 SLR med holdkammerat Stirling Moss på andenpladsen. Bedste svensker blev Erik Carlsson på en 8. plads.

Verdenselitens interesse for banen og omgivelserne gjorde, at der blev afholdt GP løb i tre år, 1955, 1956 og 1957, og takket være denne interesse blev Kristianstad (og Råbelöv) kendt i udlandet. Banen indgik i 1956 og 1957 i verdensmesterskabet for sportsvogne som en af syv baner rundt omkring i verden.

Banen blev imidlertid primært anvendt til motorcykelløb, og verdens største stjerner kørte her i årene 1953-1962, hvor banen var vært for syv TT-løb. Weekenden 16.-17. september 1961 kørtes de sidste løb på banen med 110 deltagere fra 19 nationer, og i 1962 blev alt udstyr fra banen solgt på auktion.

Resultat for 1955 (32 omgange / 209,184 km)
1. Juan Manuel Fangio
Mercedes-Benz 300 SLR (78.13.7 min.)
2. Stirling Moss
Mercedes-Benz 300 SLR (78.14.0 min.)
3. Eugenio Castellotti
Ferrari 121 LM (79.52.0 min.)
4. Jean Behra
Maserati 300 S (80.421 min.)
5. Benoit Musy
Maserati 300 S (31 omgange)
6. Michael Head
Jaguar D-type (30 omgange)
7. Roy Salvadori
Aston Martin DB3 (30 omgange)
8. Erik Carlsson
Ferrari 340 MM (28 omgange)

Vindere af Kristianstads GP (biler) 1955-1957
1955: Juan Manuel Fangio (Mercedes-Benz 300 SLR)
1956: Maurice Trintignant / Phil Hill (Ferrari 290 MM)
1957: Jean Behra / Stirling Moss (Maserati 450 S)

Banerekorden indehaves af Jean Behra: 32 omgange på 2 timer, 20 minutter og 9 sekunder.